Ecopoint at School

a place for intergenerational education and respect for the rights of children, young people and the elderly

Authors

Keywords:

Intergenerational education, Gerontology, Elderly rights, Lifelong education, Children's rights

Abstract

We experience the phenomenon of human aging and the respective challenges it brings in issues involving intergenerational relationships of children, adolescents, young people and old people. Therefore, we lack theoretical and practical references that help us in the way of knowing, disseminating and putting into, practice actions that foster interest in respecting the rights achieved in our legislation. Our objective in this work is to publicize as a partnership between four Tocantins institutions: the Universidade da Maturidade, from the Federal University of Tocantins (UMA/UFT); the Institute for Environmental and Human Development of the Amazon Region (Idahra); the João e Maria Municipal Center for Early Childhood Education; and the Centro Universitário Católica do Tocantins (UniCatólica) manages to add to the mission of involving the Palmense community in activities in favor of Early Childhood Education, Higher Education, Environmental Education and Intergenerational Education among children, young people and the elderly. A work whose material and methods are field, qualitative and bibliographic research. With results that point to the possibilities of involving educational processes in the formal curriculum of the two levels of education; and some processes of Environmental Education that can occur in the exchange of knowledge promoted by Intergenerational Education. While among the conclusions are the perception of fundamental rights of children and the elderly that are contemplated in the cooperation.

Author Biographies

Nubia Pereira Brito Oliveira, Universidade Federal do Tocantins

Mestre em Educação. Especialista em Educação Infantil e Psicopedagogia. Graduada em Pedagogia. Professora na Rede Municipal de Palmas. Professora na Universidade da Maturidade – UMA/UFT. Membra do Grupo Interdisciplinar para Pesquisa e Estudos em Educação Intergeracional e Altas Habilidades (GIPEEIAH).

Neila Barbosa Osório, Universidade Federal do Tocantins

Pós-doutora em Educação. Doutora em Ciência do Movimento Humano. Mestre em Educação. Graduada em Serviço Social. Embaixadora da Paz Internacional. Professora titular na Universidade Federal do Tocantins. Docente do Programa Pós-Graduação em Educação. Membra do Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA). Coordenadora Nacional da Tecnologia Social Universidade da Maturidade (UMA). Líder do grupo de pesquisa Educação Intergeracional e Altas Habilidades (GIPEEIAH).

Luiz Sinésio Silva Neto, Universidade Federal do Tocantins

Pós-doutor em Ciências da Saúde. Doutorado em Ciências e Tecnologia em Saúde. Mestre em Gerontologia. Especialista em Fisiologia do Exercício Aplicada à Clínica. Graduado em Educação Física. Professor adjunto na Universidade Federal do Tocantins. Coordenador Nacional da Tecnologia Social Universidade da Maturidade (UMA). Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino em Ciência e Saúde. Líder do grupo de pesquisa Envelhecimento Humano (Progero).

Marlon Santos de Oliveira Brito, Universidade Federal do Tocantins

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Amazônia, Associação Plena em Rede (PGE-DA/Educanorte). Mestre em Educação. Especialista em Orientação Educacional. Graduado em Pedagogia. Orientador educacional na Universidade Federal do Tocantins. Professor na Universidade da Maturidade – UMA/UFT. Membro do Grupo Interdisciplinar para Pesquisa e Estudos em Educação Intergeracional e Altas Habilidades (GIPEEIAH).

Leonardo Sampaio Baleeiro Santana, Universidade Federal do Tocantins

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Tocantins. Especialista em Educação Indígena, Psicopedagogia Clínica e Institucional e Docência do Ensino Superior. Graduado em Pedagogia e Biologia. Membro do Grupo Interdisciplinar para Pesquisa e Estudos em Educação Intergeracional e Altas Habilidades (GIPEEIAH). Professor da Universidade da Maturidade UMA-UFT.

Armando Sopre Xerente, Universidade Federal do Tocantins

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Amazônia, Associação Plena em Rede (PGE-DA/Educanorte). Mestre em Teoria e Análise Linguística – pela Universidade de Brasília, Laboratório de Línguas e Literaturas Indígenas (UnB/LALLI). Graduado em Educação Intercultural e Ciências da Linguagem. Coordenador do Pólo de Apoio às Escolas Indígenas de Tocantínia. Membro do Grupo Interdisciplinar para Pesquisa e Estudos em Educação Intergeracional e Altas Habilidades (GIPEEIAH). Professor da Universidade da Maturidade UMA-UFT.

References

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Published

2024-06-18